Skip to main content
چطور-به-یک-برنامه-نویس-تبدیل-شویم
04 Jul 2019 10:36 AM

چطور به یک برنامه نویس تبدیل شویم: ۸ گام عملی و کاربردی برای ساخت اپلیکیشن از پایه

 

بهترین راه برای آموزش کد نویسی چیست؟ چطور می توان یک برنامه نویس شد؟ چطور می توان یک اپلیکیشن ساخت؟

سوالات رایجی وجود دارد که هر روزه توسط افراد مبتدی و علاقه مند به کد نویسی پرسیده می شود. شک ندارم که قبلا در مورد آن تحقیق کرده و مقالات کافی در مورد آن مطالعه کرده اید.

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس سه گام وجود دارد:

گام اول: یک زبان را انتخاب کنید.
گام دوم: یک زبان را یاد بگیرید.
گام سوم: ایده ای را انتخاب کرده و آن را پیاده کنید.

 

روش منحصر به فردی برای آموزش کدنویسی به تمامی افراد وجود ندارد. (بگذارید یک گام صفر هم اضافه کنم: بپذیرید که هر فردی روش های یادگیری متفاوتی دارد)

پاسخ های بی شماری برای گام های ۱ و ۲ در اینترنت وجود دارد، اما معمول ترین پاسخ برای این گام، آموزش پایتون یا رابی به عنوان زبان اول است (برای یادگیری زبان حساسیت زیاد به خرج ندهید، در این صورت هرگز شروع نخواهید کرد). اگر نیاز به منابع آموزشی دارید، چند گزینه پیش رو داریم:

  • یادگیری پایتون
  • یادگیری رابی
  • یادگیری جاوا اسکریپت (همیشه قبل از یادگیری فریم ورک هایی از قبیل آنگولار یا ری اکت، جاوا اسکریپت را یاد بگیرید)
  • آموزش توسعه IOS
  • آموزش توسعه اندروید


نگران آموزش خود نباشید، ثروت همراه شما را در این مسیر آموزشی همراهی خواهد کرد.

هربار که سوال "چطور یک برنامه نویس شوم" در ذهنتان مطرح می شود، پاسخ توسعه دهندگان به شما ساخت اپلیکیشن است. خودتان اپلیکیشن بسازید! با شروع ساخت اپلیکیشن مهارت های برنامه نویسی خود را بهبود می بخشید و این بهترین راه آموزشی است.

 

اما چطور اپلیکیشن خود را بسازید؟
معمولا می توانید آموزش های موجود برای ساخت اپلیکیشن مشابه توییتر/پینترست/ اینستاگرام و .. را با هر زبان برنامه نویسی و تکنولوژی دنبال کنید، اما به خاطر داشته باشید که تهیه کنندگان آموزش ها تمامی این کارها را برای شما انجام می دهند و تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که منطق آن ها و برنامه نویسی را فرا بگیرید.

این مقاله در تلاش است تا مطالب مفیدی برای شما ارائه کند تا بتوانید اپلیکیشن خود را از صفر بسازید و توسعه بدهید .

 

پیش نیازها

اغلب اپلیکیشن ها به یک پایگاه داده نیاز دارند، بنابراین اگر می خواهید اپلیکیشن خود را توسعه بدهید (فرانت اند یا بک اند)، باید درمورد زبان پرسش و پاسخ پایگاه داده آشنایی پیدا کنید (معمولا SQL). مگر اینکه اپلیکیشنی که میسازید نیاز به تعامل با پایگاه داده نداشته باشد،‌ مانند Flappy Bird.
اگر به دنبال ساخت یک وب اپلیکیشن هستید، باید با برخی مفاهیم پایه ای DevOps آشنا شوید تا بتوانید محیط توسعه اپلیکیشن یا سرور را آماده کنید و در حقیقت یک اپلیکیشن را راه اندازی کنید.

اگر هدف شما تنها تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب فرانت اند است، باید بر HTML، CSS و جاوا اسکریپت تسلط داشته باشید. اگر تنها زبان جاوا اسکریپت را بلد هستید و تمایل به یادگیری زبان دیگری ندارید، می توانید Node.js را به عنوان یک پلتفرم برای توسعه بک اند امتحان کنید (همچنین می توانید از MongoDB به عنوان یک پایگاه داده بر پایه جاوا اسکریپت استفاده کنید.)

در غیر این صورت، اگر تمایل به ساخت یک وب اپلیکیشن کامل دارید باید یکی از زبان های زیر ( و معمولا یک فریم ورک) را دنبال کنید:

  • رابی
  • پایتون
  • پی اچ پی
  • جاوا
  • گو
  • سی شارپ

اگر به دنبال ساخت بازی هستید، می توانید به یادگیری Lua نیز فکر کنید، گرچه #C یک انتخاب مناسب برای استفاده از موتور بازی Unity 3D است. برای توسعه اپلیکیشن های نیتیو، نیاز به یادگیری سوئیفت و سی شی گرا برای توسعه  IOS و یادگیری جاوا برای توسعه اندروید دارید.

بدون هیچ توضیح اضافی، به این می پردازیم که چطور می توان یک اپلیکیشن را از ابتدا ساخت.


گام صفر: علایق خود را شناسایی کنید.

در درجه اول، چیزی که به آن علاقه مندید را بسازید. علاقه بهترین روش برای انگیزه فردی است، بنابراین از خودتان بپرسید که چه چیز برایتان مهم است یا دوست دارید چه کاری انجام دهید.

به طور مثال:

  • از کدام اپلیکیشن ها بیشترین استفاده را می کنید؟
  • بدون کدام اپلیکیشن ها نمی توانید زندگی کنید؟
  • آیا علاقه مند به اپلیکیشن های بازی هستید؟
  • آیا علاقه مند به طراحی اشیا هستید؟

علاقه مندی های خود را شناسایی کنید سپس روی چیزی که برایتان سرگرم کننده است کار کنید. در این صورت، کمتر دچار سردرگمی می شوید و نصف راه جا نمی زنید.

 

گام اول: یک ایده انتخاب کنید

پس از اینکه خواسته های خود را شناسایی کردید، وقت آن است که ایده خود را توسعه دهید. از ایده های ساده شروع کنید.

بله… حتی اگر به فکر ساخت اپلیکیشن بازی هستید، نباید به ساخت CounterStrike بعدی فکر کنید اما در عوض باید به فکر ساخت یک بازی ساده تر از Flappy Bird باشید. Flappy Bird را بی اهمیت ندانید، یک اپلیکیشن با ظاهری ساده ولی اعتیاد آور که بسیاری از مردم جهان را ترغیب به ادامه بازی می کرد.
بنابراین با در نظر گرفتن علاقه، بر روی ایده تان تحقیق و مطالعه کنید تا یک اپلیکیشن ساده و عالی ایجاد کنید. مهم نیست که اپلیکیشن مشابه ایده شما وجود داشته باشد، حتی وجود اپلیکیشن مشابه ممکن است برای شما مفید باشد.

برخی از نکاتی که باعث الهام بخشی شما می شوند و می توانید از آن ها کمک بگیرید:

  • اگر به آشپزی علاقه مند هستید، به فکر ساخت اپلیکیشن برای افرادی باشید که دستور پخت های خانگی خود را به شما ارائه کنند.
  • اگر میخواهید نحوه کار Twitter را بدانید، سعی کنید یک اپلیکیشن بسیار ساده مشابه توییتر بسازید.
  • اگر یک فرد فراموشکار هستید که با اتکا به یادداشت ها برنامه ریزی های خود را انجام می دهد، یک اپ برنامه ریزی برای خود بسازید.
  • اگر معتاد به بازی League of Legends هستید، می توانید با استفاده از API های موجود اطلاعات بازی را به دست آورید و آن را نمایش دهید.
  • اگر رژیم هستید، سعی کنید اپلیکیشنی ایجاد کنید تا مصرف کالری شما را حساب کند.

اگر برای خود مسیری مشخص کرده اید، هدف خود را در یک جمله بنویسید، اگر قابل اجرا باشد، مهمترین مخاطبان هدف را برای این اپلیکیشن مشخص کنید.

به طور مثال: اپلیکیشن پذیرش سرپرستی حیوانات برای افرادی که حیوانات ولگرد را انتخاب می کنند.

 

گام دوم: ویژگی های اصلی را مشخص کنید

به این فکر کنید که اپلیکیشن شما قادر به انجام چه کارهایی است و آن ها را لیست کنید. اگر به برخی از آیتم های لیست دست پیدا کردید، نگاه دقیق تری به آن بیندازید و از خودتان بپرسید آیا واقعا نیازی به این اپلیکیشن هست؟

تصور یک پروژه رویایی با مشخصات عالی بسیار خوب است، اما اکنون هدف، ساخت اپلیکیشنی با تمام ویژگی های خوب نیست. به خاطر داشته باشید که هیچ اپلیکیشنی کامل نیست و اکثر موفقیت ها با اپلیکیشن های ساده شروع شده اند.

هیچگاه سعی نکنید اپلیکیشنی بنویسید که همه امکانات را داشته باشد. هیچ وقت به آن فکر نکنید. حتی در محیط های حرفه ای نیز نتایج بسیار بد با پیشرفت کم دیده شده.

مگر اینکه یک فرد با اراده آهنین بوده یا واقعا عاشق چالش باشید، اگر نخستین پروژه ساخت اپلیکیشن شما سخت باشد ممکن است باعث ناامیدی شما شود. شما یک مبتدی هستید .. نکته دقیقا این است که باید ساخت اپلیکیشن برای شما به عنوان یک سرگرمی باشد. سرگرمی یکی از موثرترین روش ها برای آموزش است.

بنابراین نگاهی به لیست کارهایی که انجام داده اید بیندازید، اگر لیست شما طولانی باشد، شروع به حذف بخش هایی از اپلیکیشن کنید که اپ شما بدون آن نیز می تواند کار کند.

به یاد داشته باشید، این نسخه اولیه شماست و باید همه چیز را ساده بگیرید. بر مواردی تمرکز کنید که به اپلیکیشن شما اجازه می دهد هرچیزی که قرار است انجام شود را اجرا کند، بقیه را می توان برای پروژه های دیگر کنار گذاشت.

لیستی از ویژگی های اصلی برای اپلیکیشن مشابه Reddit:

  • کاربر بتواند اکانت ایجاد کند
  • کاربر بتواند پسوردهای فراموش شده را بازیابی کند
  • کاربر بتواند رمز عبور خود را تغییر دهد
  • کاربر بتواند لینک جدیدی ایجاد کند
  • کاربر بتواند بر لینک ها نظر دهد
  • کاربر بتواند در رای گیری لینک ها شرکت کند
  • کاربر پروفایلی دارد که فعالیت هایش را نشان می دهد

ویژگی های ذکر شده فوق، فعالیت های اصلی هستند که در ابتدا باید بر روی آن ها تمرکز کنید.
ویژگی های دیگر عبارتند از :

  • کاربران بتوانند در شبکه های اجتماعی اشتراک کنند
  • کاربران بتوانند کامنت ها را حذف کنند
  • کاربران بتوانند کامنت ها را ویرایش کنند
  • کاربران بتوانند حساب های خود را حذف کنند

موارد ذکر شده فعالیت های فرعی هستند که می توانید برای نسخه بعدی انجام دهید. تنها زمانی که ورژن اولیه را آماده کردید بر روی این ویژگی ها کار کنید.

 

گام سوم: اپلیکیشن خود را روی کاغذ بیاورید

هیچ چیز سریعتر از کاغذ و قلم نیست. در حال حاضر باید ایده خوب از کارکرد اپلیکیشن داشته باشید، بنابراین ظاهر (رابط کاربری) اپلیکیشن خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید. دکمه ها کجا قرار بگیرند، هدف دکمه چیست و … .

نکاتی برای خود یادداشت کنید و نحوه کار اپلیکیشن را توضیح دهید. شما هنوز در مرحله طوفان ذهنی قرار دارید، بنابراین می توانید موضوع را تا زمانی که شما را قانع نکرده تغییر دهید.

به یاد داشته باشید، موارد را ساده بگیرید. اگر موارد لیست خود را از گام دوم کم کرده باشید، در این صورت فقط برخی کارهای لیست شده را طراحی می کنید، نگران نباشید. اگر طرح اولیه نتوانست به شما کمک کند، پس نسخه دوم را طراحی کنید: نسخه اولیه و نسخه نهایی رویاهایتان.

ممکن است طرحی که می کشید طرح نهایی شما نباشد، اما یک دید کلی از اپلیکیشن را ارائه کند.


گام چهارم: روند UI اپلیکیشن خود را طراحی کنید.

با این کار یک ایده ی خوب از اینکه اپلیکیشن شما به چه شکل است دارید، هر المان دقیقا باید چه کاری انجام دهد و رفتار کاربران با اپلیکیشن شما به چه صورت است. اکنون زمان آن است که روند UI اپلیکیشن خود را طراحی کنید. به این معنی که کاربران از ابتدا تا انتها چطور باید از اپلیکیشن شما استفاده کنند. هر مرحله ای که قرار است استفاده شود و هر سناریو که ممکن است با آن مواجه شوند را بکشید. سعی کنید به هر مرحله توجه کنید.

روند-ui-اپلیکیشن-را-طراحی-کنید

تمامی فعالیت هایی که کاربرانتان انجام می دهند را در فلوچارت بنویسید. به طور مثال، اگر اپلیکیشن شما نیاز به لاگین کاربران دارد، چطور برای خود اکانت ایجاد کنند؟ اگر کاربر رمز عبور را فراموش کند چه؟ اگر رمز عبور اشتباه وارد کنند چه می شود؟ هر کاربر در هر بخش چه کاری انجام می دهد. این مرحله با قلم و کاغذ سریع پیش می رود.

اگر اپلیکیشن شما ساده باشد، دیاگرام شما نباید بسیار حجیم باشد.


گام پنجم: طراحی پایگاه داده

بسیار خب! پس از اینکه هر سناریو ممکن را طراحی کردید، نگاهی به طرح بیندازید تا متوجه شوید از چه نوع داده ای باید استفاده کنید. به طور مثال، اگر اپلیکیشن شما نیاز به ایجاد حساب کاربری توسط کاربران داشته باشد، نیاز دارید تا برخی موارد از جمله نام کاربری، ایدی کاربر، ایمیل کاربر و همچنین تایید ایمیل کاربر را ثبت کنید، هنگامی که حساب کاربری ایجاد شد، کاربر شما هر موقع که اراده کند می تواند لاگین شود.

اگر اپلیکیشنی مشابه توییتر می سازید، احتیاج دارید تا ایدی توییت، محتوای توییت، زمان انتشار توییت، تعداد توییت های فرد و تعداد ستاره ها را بدانید. همچنین نیاز دارید تا رکوردی از ریتوییت های کاربران و ستاره ها را نگه دارید.

می توانید یک دیاگرام ERM برای نگاشت رابطه داده ها طراحی کنید.

طراحی-پایگاه-داده

علاوه بر این، اگر هر ویژگی جدیدی دارید، زمان آن است که همه را در پایگاه داده طراحی کنید.

اگر اپلیکیشنی که طراحی کردید با پایگاه داده در تعامل است (به طور مثال اگر یک وب اپلیکیشن کامل می سازید) یا اگر اپلیکیشن شما با API در ارتباط است (در تلاش برای گرفتن اطلاعات از Yahoo!Weather هستید)، ایده خوبی برای طراحی دیاگرام دنباله ای است که نشان می دهد فرایند چطور باید اجرا شود.


گام ششم: طراحی UX

پس از اینکه طراحی بک اند را انجام دادید. اکنون زمان آن فرا رسیده تا فرانت اند را طراحی کنید. حالا که فهمیدید به چه مواردی احتیاج دارید، می توانید ایده های بهتری از اینکه اپلیکیشنتان به چه شکل باشد، داشته باشید.

از آنجا که انسان ها مخلوقات بصری هستند، اگر نسبت به هر کدی که می نویسید، دید بصری داشته باشید، در این صورت مطمئنا متوجه کاری که قرار است انجام دهید، می شوید. تعدادی ابزارهای انلاین طراحی UX/UI نیز برای کمک به شما وجود دارد، می توانید از آن ها نیز استفاده کنید.

 

گام شش و نیم (اختیاری): طراحی UI

این مرحله اختیاری است، اما اگر علاقه دارید در توسعه فرانت اند متخصص شوید یا نگران این هستید که اپلیکیشنتان قرار است به چه شکل باشد، اپلیکیشن با ظاهر زیبا انگیزه شما به کدزنی را افزایش می دهد، مطمئن پیش بروید و المان های زیبا برای اپلیکیشن خود طراحی کنید.

اگر به طراحی علاقه مند باشید، احتمالا اپلیکیشن را قبل از شروع مرحله ساخت طراحی کرده اید، شاید هم آن را در گام دوم طراحی کرده باشید.

اگر خودتان طراحی نمی کنید اما نگران ظاهر اپلیکیشن خود هستید، از المان های آماده UI kits استفاده کنید.
با این حال، زیاد درگیر ظاهر اپلیکیشن نباشید. در حال حاضر باید بر روی برنامه نویسی موارد مهم اپلیکیشن تمرکز کنید.

 

گام هفتم:  یافتن راه حل

مرحله طراحی را پشت سر گذاشتیم… اما چطور باید تمامی این موارد را کدنویسی کنیم؟
مهمترین مهارتی که باید به عنوان برنامه نویس یاد بگیرید، ارزیابی این است که چه وقت از کدی که برنامه نویس دیگری نوشته استفاده کنیم و کی خودمان شروع به کد نویسی کنیم.

به این دلیل که هرکس اپلیکیشن منحصر به فرد خود را طراحی می کند، معمولا نمونه کد ها یکسان نیستند. در نتیجه، مجبورید خودتان تصمیم بگیرید کی از راه حل های موجود استفاده کنید و کی خودتان شروع به کدنویسی کنید و مطمئنا در این راه تجربیات بهتری کسب خواهید کرد.

اگر احساس فردی را دارید که درون اقیانوس وسیعی گم شده، یک نفس عمیق بکشید و نترسید. مطمئنا می توانید این کار را انجام دهید.

با تحقیقات تجربیات بیشتری کسب می کنید و در ساخت اپلیکیشن متبحر می شوید، نهایتا در این روند موفق خواهید شد.

 

به دنبال راه حل باشید

نگاهی به دیاگرام و همچنین لیست کارهایی که در مرحله دوم طراحی کرده اید بیندازید.
گزینه هایی که درباره ساخت آن ها هیچ ایده ای ندارید کدام ها هستند؟
به طور مثال، آیا کاربران نیاز به ایجاد حساب کاربری دارند؟ آیا اپلیکیشن شما نیاز به بروزرسانی های بلادرنگ دارد؟ اپلیکیشن شما چه کارهایی انجام می دهد؟

در اغلب موارد بهترین ایده برای اقدامات (عملکرد) بزرگ از جمله شبکه و روتینگ، احراز هویت و  اجزا مرتبط با UI استفاده از راه حل های موجود است.

بسیاری از پایگاه داده های انلاین برای پکیج ها و کامپوننت های مرتبط با بک اند ایجاد شده اند، اما شما باید حواستان به کدهایی که بقیه نوشته اند باشد و کورکورانه از کدهای آن ها استفاده نکنید. خوشبختانه در حال حاضر چیز پیچیده ای ایجاد نمی کنید، بنابراین احتمالا نیاز به کامپوننت هایی که دیگران نوشته اند ندارید.

بهترین روش برای شروع کد نویسی، مطالعه و تحقیق درباره کارهایی است که توسعه دهندگان قبل از شما انجام داده اند و منطقی که برای تصمیماتشان بکار گرفته اند. گیت هاب بهترین دوست شماست.

 

گام هشتم: ساخت اپلیکیشن

اکنون شما آماده ساخت اپلیکیشن هستید! برخی نکاتی که باید هنگام ساخت اپلیکیشن به خاطر داشته باشید عبارتند از:

 

چک لیست

شما باید بر ساخت عملکرد به عملکرد اپلیکیشن تمرکز کنید. در نتیجه، به طور مثال اگر وظیفه ی سیستم کامنت گذاری را انجام نداده باشید، هیچگاه شروع به ساخت پروفایل کاربر نکنید. به عبارت دیگر، اگر در حال ساخت فرمی هستید، باید هم در بخش فرانت اند و هم بک اند کار کنید تا تمام شود.

به دنبال روند کاری خود باشید، می توانید یک لیستی از عملکردها بنویسید و به عنوان چک لیست استفاده کنید.

 

در ابتدا تست بنویسید.

هنگامیکه اپلیکیشن بازی می سازید، ایده خوبیست که قبل از شروع به کدنویسی یک ویژگی، یک تست برای عملکرد بنویسید. باگ ها غیر قابل اجتناب هستند، اما تست کردن، اشتباهات و شانس شما برای انتشار کد باگ دار برای محصول را کاهش می دهد.

فرض کنید نوشتن تست منحصر به فرد زمان گیر است و ممکن است برخی اوقات از خودتان بپرسید که آیا ارزشش را دارد؟ با این حال، اگر به دنبال پروژه های بزرگتر در آینده هستید که بتوانید ویژگی های جدیدی به آن اضافه کنید، از گیت استفاده کنید.

گیت یک سیستم ورژن کنترل و مخزنی از کدهای با تاریخچه با قابلیت ردیابی است. یادگیری استفاده از گیت هنگام ساخت اولین اپلیکیشن ایده خوبی است. با این روش، می توانید به راحتی اشتباهات خود را شناسایی کرده و آن ها را بر طرف کنید. علاوه بر این، اگر به فکر کار با تیم توسعه در آینده هستید، نیاز به استفاده از گیت دارید. گیت هاب منبعی از کدهای اپن سورس است که می توانید برای توسعه اپلیکیشن خود به کار بگیرید.

 

گوگل کنید.

گوگل کردن یک مهارت بسیار مهم است که تمامی برنامه نویس ها نیازمند یادگیری آن هستند. اگر اپلیکیشن شما دارای باگ بود و علت کار نکردن کدتان را متوجه نشدید، گوگل کردن یک روش بسیار خوب است.

 

سوال خود را از StackOverflow بپرسید.

ممکن است هنگام جستجو،‌ نتایج گوگل به پاسخ پرسش شما در stackoverflow اشاره کند. اگر راه حلی برای مشکل خود پیدا نکردید پس از گوگل کردن سوال خود را در stackoverflow  مطرح کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام مطرح کردن مشکل، تلاش های خود برای حل مشکل را بیان کنید در این صورت احتمال پاسخ به پرسش شما افزایش می یابد

 

یک مربی برای خود انتخاب کنید.

یکی از بهترین روش ها برای افزایش مهارت خود در توسعه اپلیکیشن و یادگیری، کمک گرفتن از برنامه نویس های با تجربه است. افراد معمولا قدرت یادگیری متفاوتی دارند و راهنمایی و مشاوره فردی برای افراد مبتدی بسیار مفید است. دوره های ثروت همراه این محیط را برای افراد مبتدی فراهم کرده تا بتوانند از تمامی امکانات و راهنمایی هایی که افراد خود آموخته به آن دسترسی و یا فرصت و شرایط حضور در کلاس را ندارند استفاده کنند، می توانید از مشاوره ها و آموزش های کاربردی و پروژه ای ثروت همراه برای ساخت اپلیکیشن متناسب با کسب و کارتان استفاده کنید.


بنابراین می توانید از برنامه نویس های با تجربه و اساتید صاحب نظر این زمینه در ثروت همراه کمک بگیرید، سوال های خود را مطرح کنید و مستقیما پاسخ خود را دریافت کنید. در طول دوره، می توانید با استاد خود ویدئو چت داشته باشید و اسکرینی از کد مشکل دار خود را با او به اشتراک بگذارید، سپس مربی شما نحوه رفع خطا را به شما آموزش می دهد و روش جلوگیری از خطا را برای اپلیکیشن های بعدی نیز ارائه می دهد. همچنین می توانید دوره ها را چند باره تماشا کنید. ثبت نام کنید و به یک برنامه نویس پر درآمد تبدیل شوید.


نکته نهایی

برنامه نویسان هنگام توسعه اپلیکیشن با خطاها و مشکلاتی مواجه می شوند، پس زمانی که کدی می نویسید که اجرا نمی شود احساس ناامیدی نکنید. علاوه بر این، بسیار معمول و عادی است که ساعت ها یا حتی روزها بر روی یک موضوع کار کنید تا بالاخره آن را برطرف کنید. اگر برنامه نویسی ویژگی ها(فیچرها) بسیار آسان بود، دنیا نیاز به برنامه نویس نداشت.

به یاد داشته باشید که شما یک مبتدی هستید، بنابراین در ابتدا برنامه نویسی برای شما کار بسیار مشکلی به نظر می رسد. ممکن است زمان زیادی صرف موضوع ساده بکنید، اما به مرور که تجربه بیشتری کسب کردید، مسائل آسان می شود. در صورتیکه موفق به ساخت اولین اپلیکیشن خود شدید، اگر مناسب بود می توانید آن را با استراتژی های درآمدزایی به فروش برسانید.

 

 

 

نظرات شما